Choď na obsah Choď na menu
 


Elektrobicykle

Jednou z tém súčasnej cyklistiky je čoraz populárnejšia forma – elektrocyklistika. O jej prínosoch, ale aj o istých menej pozitívne chápaných stránkach sa vedú nekončiace debaty. Ako je to teda s týmito elektrifikovanými bicyklami. Kúpiť alebo nie. Čo je plusom a čo zase mínusom elektrobicyklov. Aký vývoj sa v elektrocyklistike očakáva.

V krátkosti iba zhrnieme, že pod pojmom elektrobicykel sa myslí každý bicykel, ktorý je vybavený dodatočným zdrojom pohonu v podobe motora, ktorý využíva elektrickú energiu. Tento typ bicykla však nie je poháňaný iba energiou motora, ale svojou konštrukciou je identický s konvenčným bicyklom. Motor sa zapája vtedy, keď jazdec točí kľukami a to v miere, ktorú si zvolí jazdec sám. V prípade, keď motor nepoužívate, máte k dispozícii klasický bicykel bez akýchkoľvek obmedzení. Európske normy limitujú výkon motora na 250 W a maximálnu rýchlosť, do ktorej motor participuje na výkone, v podobe 25 km/h. Tieto hodnoty sú pri súčasných motoroch s až 90 Nm točivého momentu nanajvýš postačujúce. Okrem výkonu je však potrebné uvážiť aj kapacitu batérie. Ona je tá, ktorá určuje konečný dojazd – tzn. vzdialenosť, počas ktorej dokáže motor podporovať výkon jazdca. Dobrou správou je, že legislatíva neurčuje maximálnu hranicu kapacity batérie.

Kedy sa oplatí investovať a kedy zostať pri klasickom bicykli.

Ako sme už uviedli v úvode, funkcia klasického bezmotorového a elektrobicykla je v zásade rovnaká, pri rozhodovaní sa, či je potrebné investovať do elektrobicykla, sa musíme upriamiť na tie parametre, ktoré ich od seba odlišujú. 

Výkon a dojazd

V tejto oblasti je jednoznačným víťazom elektorbicykel. Konvenčný bicykel neponúka žiaden dodatočný výkon, ktorý by bol jazdcovi nápomocný. Naopak, myšlienka elektrobicykla bola založená práve na možnosti odbremeniť jazdca od nadmernej záťaže a súčasne mu poskytnúť možnosť cestovať ďalej. Dobrou správou je aj to, že výkon elektrobicykla je možné dávkovať podľa stupňov. Vo väčšine prípadov je to 3 až 5 rôznych úrovní pomoci – od 20 do 100 % výkonu motora. Motory od popredných výrobcov ako Bosch, Shimano atď. v kombinácii s až 800 W batériou dokážu poskytovať jazdcovi asistenciu počas náročnejšieho celodenného výletu. Aj keď dojazd záleží od viacerých premenných (typ bicykla, hmotnosť jazdca, spôsob jazdy, profil trasy, povrch, teplota a pod.), za univerzálne pravidlo možno vziať rovnicu 1 km=10 W. Teda, pri 800 W batérii je teoretický dojazd až 80 km. 

Hmotnosť

Logicky, ak ku klasickému bicyklu pridáte motor a batériu, ktoré samé osebe vážia minimálne 5 kg, zvýšite tým celkovú hmotnosť aj o 50 %. Horské odpružené bicykle strednej triedy bez motora majú okolo 14 kg, zatiaľ čo pri cestných modeloch sa pohybujeme pod hranicou 9 kg. Samozrejme, motor si s touto dodatočnou hmotnosťou poradí a vy v princípe nebudete pociťovať zásadný rozdiel. Je však potrebné uvedomiť si, že ste limitovaní v spôsobe prevážania bicyklov – strešné nosiče sú dizajnované iba na určitú hmotnosť. Rovnako pocítite hmotnosť aj pri manipulácii pri nakladaní a vykladaní bicyklov. Avšak okrem týchto úkonov, ak je bicykel v pohybe, je dodatočná hmotnosť menej citeľná.

Ekologická stránka

V súčasnosti je z dôvodu zavádzania emisných noriem a zvažovania dopadu znečisťovania priemyselnou výrobou kladený čoraz väčší dôraz na ekologickosť výroby akýchkoľvek produktov – bicykle nevynímajúc. Aj v tejto kategórii ťahá elektrobicykel za kratší koniec. Batérie a ich dočasná životnosť sú témou mnohých diskusií. Avšak musíme sa na tento problém pozerať aj z iného uhla – elektrobicykel je vždy ekologickejší než doprava autom alebo inými vozidlami so spaľovacími motormi. Neprodukuje emisie a elektrickú energiu je možné získavať aj z obnoviteľných zdrojov, akými sú slnečná, vodná či vzdušná energia. Môžeme teda o ňom hovoriť ako o istom kompromise.

Komfort jazdy

Silnou stránkou elektrobicyklov je ich návykovosť ak ide o nenáročnosť, plynulosť a komfort presúvania sa z jedného miesta do druhého. Eliminácia nepravidelného tempa, napr. keď potrebuje zrýchliť na semafore alebo bojovať so silnejším vetrom v teplom letnom období je veľkým plusom elektrobicyklov. Nie každý totiž potrebuje prežívať cyklistiku ako náročnú a vyčerpávajúcu aktivitu. Možnosť byť v prírode a presúvať sa z jedného miesta na druhé spolu s ostatnými, rovnako naladenými ľuďmi, je jednou z najhodnotnejších stránok cyklistiky. Najväčšmi viditeľným negatívom bezmotorového bicykla je dochádzanie do práce na bicykli v rôznych ročných obdobiach. Predstava o tom, že by ste mali byť celý deň v kancelárii spotení, nie je príliš priaznivá. Dodatočný motor taktiež zvyšuje rádius a rýchlosť, s ktorou sa viete po meste pohybovať. Inými slovami, za kratší čas stíhate viacero vecí bez toho, aby ste sa nadmerne vyčerpali.

Cena

Pri kúpe elektrobicykla vždy rátajte s navýšením sumy od 500 do 1000 € oproti konvenčnému modelu z rovnakej série – tzn. s rovnakou výbavou (bez motora). Ako je to takmer pri každom produkte, aj v tomto smere sa neoplatí príliš šetriť a investovať do najlacnejších verzií od menej známych výrobcov. Inými slovami, elektrobicykel s cenovkou pod 1000 € je otázny čo do svojej kvality a životnosti, tak batérie, motora, ako aj štandardných komponentov, na ktorých sa zvykne šetriť. Vyššia cena znamená vyššiu kvalitu, vyššiu kapacitu batérie a v neposlednom rade aj lepšie komponenty, ktoré prispievajú k nižšej hmotnosti. Snáď najpredávanejšou kategóriou sú bicykle okolo 1500 €. 

Možnosť objavovať

Väčšina uvedených bodov porovnávania dávala do popredia klasický bicykel. Vieme, že hmotnosť, ekologický dopad či cena sú slabšími miestami elektrocyklistiky. Avšak práve prvý bod – výkon a dojazd – sú dôvodom, prečo si elektrobicykle za posledné roky získali milióny prívržencov. Pre ľudí so slabšou kondíciou alebo so zdravotnými problémami je dodatočný motor tým, čo im umožňuje vyraziť von a objavovať dovtedy neznáme či nedostupné miesta. Aj vďaka nemu sa z doposiaľ nereálnej predstavy o celodennom výlete stáva uskutočniteľný plán. Toto je tiež spôsob, ako prilákať ľudí k cyklistike. Prostredníctvom prvotnej podpory je možné u človeka vybudovať silnejší vzťah k športovaniu. Dôsledkom môže byť aj to, že si v konečnom dôsledku zlepšenia kondície zadováži klasický bicykel. 

Čo možno očakávať 

Možno očakávať pokračujúci technologický vývoj smerom k navyšovaniu kapacity batérií pri udržiavaní (ak nie aj znižovaní) hmotnosti batérie. Experimentálne testovania odlišných chemických prvkov pre základ batérie smeruje k zefektívňovaniu výroby a teoreticky aj k znižovaniu ceny batérií. Elektrifikácia dopravy v mestách aj mimo nich prispieva k budovaniu novej infraštruktúry dobíjacích staníc, chodníkov pre cyklistov alebo aj k zvyšovaniu povedomia verejnosti o tom, že elektrobicykle sú adekvátnou alternatívou ku každodennej doprave. Elektromotory sú súčasťou už takmer každej cyklistickej disciplíny – asi jedine s výnimkou BMX a trialu. Preto to, čo nás primárne čaká v nasledujúcich rokoch, je skôr znižovanie hmotnosti a zvyšovanie kapacity. V nemalej miere sa pozornosť upriamuje na využiteľnosť umelej inteligencie pri symbióze fungovania motora, batérie, radenia a jazdcových preferencií. Cieľom je dosiahnuť plynulý a komfortný prenos energie bez zbytočných strát a namáhania materiálu, ktorý môže vyplývať z neskúsenosti jazdca radiť pri záťaži a podobne.